Caroline in Cape Town :-)

Eerste vier weken Kaapstad

De eerste 4 weken in het zomerse Kaapstad zijn voorbij gevlogen. Ik ben hier dit keer om mijn afstudeeronderzoek te doen voor culturele antropologie, jazeker Caroline op veldwerk J! De dag beginnen met een ontbijtje op het balkon, vrienden, kennissen en oud collega's opzoeken en hun families in de townships, met ze naar het strand, tennissen, voetballen, terrasjes pakken en surfen. Elke avond treden er bekenden van me op en wordt er flink aan de Afrikaanse danspasjes gewerkt. Ik verblijf bij een Zuid-Afrikaanse vriendin (Angi) die ik hier afgelopen juni heb leren kennen. Een fijn appartement op vijf minuten lopen van het centrum (longstreet), daar waar er gefeest wordt.. In de tweede week was Wil hier, de coordinator van de master culturele antropologie. In Nederland volg ik zijn lessen, maar nu lekker eten, de kroeg in, op wijntoer in Stellenbosch en door Kaapstad sjouwen. Ook Gwendolyn (vriendin van het CIOS) was hier en op dit moment zijn Miriam en Rutendo ook voor een weekje in Kaapstad. Maar goed zoals ik al zei ik ben hier voor mijn onderzoek...

In 2010 wordt het de eerste keer dat het WK voetbal in Afrika plaatsvindt, en wel in Zuid-Afrika. Economische vooruitgang, werkgelegenheid en een forse toeristenstroom is waar men op hoopt. Maar door de media worden ook veel schaduwkanten belicht zoals de rommelige binnenlandse politiek, het onrustige buurland Zimbabwe, de hoge mate van criminaliteit, de Zuid-Afrikaanse infrastructuur en het achterliggende bouwschema van de stadions. Het toekennen van het WK aan Zuid-Afrika zou moeten leiden tot een vooruitgang voor alle lagen van de bevolking volgens de FIFA en de Zuid-Afrikaanse overheid. Ik vraag me af of dit echt zo zal zijn. Centraal in mijn onderzoek staat het WK als mondiaal fenomeen en de polarisatie die dit evenement aan het licht brengt op lokaal niveau. Ik richt me enerzijds op de beeldvorming die naar buiten wordt gebracht als eenwording en iedereen wordt ingesloten in de regenboognatie, anderzijds op de etnische, sociale en economische tegenstellingen die door dit evenement ontstaan of worden vergroot. Dus de kloof tussen arm en rijk, zwart en wit, media en realiteit, in- en uitsluiting. Ik richt me op twee groepen; de bouwvakkers van het Greenpoint-stadion (één van de tien stadions die wordt gebouwd voor het WK) en de omwonenden van dit stadion. De bouwvakkers zijn bijna allemaal zwart, verdienen weinig, komen uit townships buiten de stad en kunnen waarschijnlijk nooit een ticket kopen voor een wedstrijd. Toch zijn dit de mensen die het WK mogelijk maken. De omwonenden daarentegen wonen in een vooral ‘witte' rijke wijk en kunnen veel geld verdienen aan het verhuren van appartementen in 2010. Ik heb een onbetaald baantje gekregen in het stadion, maar ik kan maandag pas beginnen. Ze deden eerst wat moeilijk omdat ze bang zijn voor negatieve publiciteit en ze zijn bang dat ik de mannen van het werk zou houden J. Na wat gesprekken en kritische vragen mag ik nu aan de bak. Heel simpel de mannen in en uitklokken en de cateraar helpen. Mooi werk! Er werken 2000 mannen dus dat wordt wat! Een perfecte manier om aan informatie te komen. Verder heb ik contact met journalisten, de buurtcommissie, de vakbond van de bouwvakkers en een aantal omwonenden van het stadion.

Na een wat trage start zit ik er helemaal in.... over een paar weken zal deze bouwvakker weer een berichtje schrijven!

Mijn mobiele nummer: 0027 794 82 70 44

Adres: Hatfieldstreet 303, Gardens, Cape Town, South Africa

Reacties

Reacties

Joyce

he die caat, het gaat je allemaal goed voor de wind. Het is leuk om te lezen dat het lekker met je gaat. Ik heb ook nog een nieuwtje ik ben weer tante geworden van Brian zoon van Leon. is 25-02-08 geboren. niet dat jij er veel mee kunt maar dan heb ik ook wat leuks te melden nou hou je haaks en kijk uit naar je volgende bericht. je nicht

Wouter

Centraal in mijn onderzoek staat het WK als mondiaal fenomeen en de polarisatie die dit evenement aan het licht brengt op lokaal niveau???

Tering wat een zin Caroline, voor mij ben je nu al geslaagd! Nee meid alle gekheid op een stokkie, leuk te lezen wat je allemaal doet, zal je site bij mijn favorieten opslaan en ik hou je in de gaten!
OJa, mijn nieuws, vanaf zaterdag woon ik samen, haha! Maargoed de fijne details hoor je nog wel per email! Gaat je goed meid! Groeten x Ommus

hester

AHHHHHH...ik wil ook weer onderzoek doen als ik dit allemaal lees. Leul zeg, het klinkt of je er al goed in zit, ondanks dat je maandag mag pas beginnen. Toch al wel veel contacten gelegd.. Mooi dat ze gelijk doorhebben dat jij die bouwvakkers af gaat leiden..haha.
Hey, veel succes en plezier de komende tijd

liefs hester

Mo

Hey Car!
Een blonde research babe tussen de bouwvakkers, ik zie het helemaal voor me hahaha. Maar serieus: dit is jou wel toevertrouwd.
Het ziet er naar uit dat ook ik eindelijk aan mijn Afrikaanse avontuur kan gaan beginnen. IK MAG NAAR KENIA!!! Nog geen ticket of vertrekdatum, ik moet ook mijn visum nog verlengen (dat is door alle wacht-ellende inmiddels verlopen), maar waarschijnlijk vlieg ik over twee weken naar Nairobi. Hoera!
Ik sms je als ik in Kenia ben, kunnen we lekker inter-Afrikaans communiceren ;-D
Dikke kus, Mo

Cees Versteeg

Ik weet nu al dat je veldonderzoek een groot succes zal worden. Want met je ontwapende lach krijg je alle informatie die je wilt hebben, zeker weten!
Blijf jezelf...
Geniet van het verblijf met Miriam en Rutendo.
Liefs, Cees

Ilse-Marie

Ha meid! Wat onwijs leuk om weer eens wat van je te vernemen. Ik ben inmiddels ook alweer een maandje terug. Vooralsnog aan het relaxen, maar ook ik moet maandag aan een nieuwe fase in mijn veldwerk beginnen; het schrijven van de thesis. Slik. Tijdens veldwerk had ik het zo druk dat ik uitkeek naar deze rustige uurtjes achter de computer, maar nu kost het me toch moeite die discipline weer op te brengen. Hoe dan ook, ik vond het op veldwerk gaan aanvankelijk doodeng, maar ik heb het tot een succesvol einde weten te brengen. En dit gaat jou ook lukken! Ik wens je onwijs veel plezier en succes toe en zie uit naar alle verhalen. Dat we allebei over een jaartje maar als antropologen uit de bus mogen komen!

Groetjes en veel liefs

Ilse-Marie

Zit er trouwens serieus aan te denken om na mijn slagen enkele maanden als reisleidster bij Djoser te gaan werken. Even wat vrijheid. Hoop dat je me t.z.t. wat adviezen en contactpersonen kunt geven.

Groetjes!

laksie

Go caroline Go !!
Als ik je nog ergens mee moet helpen ;)
Wil in iedergeval alles horen dus blijf schrijven, leuk man.
Zet hem op, zal af en toe aan je denken.

Kus

Gisa

Hey Caroline,

wat gaaf zeg, op veldwerk! Dus het is er nog van gekomen, super gaaf dat je door bent gegaan!! Had ik ook niet anders verwacht ;-) Echt gaaf dat onderzoek, ik ben erg benieuwd hoe het gaat vlotten!! Zekers origineel!!

Super veel succes toegewenst!!!

Liefs, Gisa

Linda

Hoi caroline,

ik heb net je reislog gelezen, gaaf man. ook je nieuwe baan lijkt me helemaal leuk!!!
Niet te veel aan de mannen zitten he.
wat een gave woning heb je, mooier dan die in utrecht!

Gedraag je netjes hahaha

heel veel plezier en pas goed op jezelf.

Liefs en zoen linda xxx

Mirjam van Mameren

"de humanisatie van de globalisatie", hahaha, weet je nog.. CIOS tijd, lang geleden, maar waar het voor jou allemaal begonnen is. Het keuzevak voor ontwikkelingswerk... We hebben ons dood gelachen over die globalisatie, want we hadden geen idee eigenlijk wat het betekende!!

Maar zo te lezen, zit je er helemaal in. En vind ik dat je fantastisch werk daar doet. Ik zie het ook helemaal voor me. Hoe jij als kleine blondine met al die 'donkere' bouwvakkers aan het werk bent...

Ik weet het, ik had er nu ook kunnen zitten. Maar goed, daar denk ik maar niet aan...

Doe je best, geniet er van en ga lekker feesten!!!
Doe Mir en Rutendo de groetjes

Carla Bakboord

Centraal in mijn onderzoek staat het WK als mondiaal fenomeen en de polarisatie die dit evenement aan het licht brengt op lokaal niveau???
Ja net als wouter. Wat een zin. Voor mij ben je ook al geslaagd hoor. Wat een vooruitgang heb je geboekt. En ik heb dat altijd al geweten. Ik ben helemaal benieuwd naar je reisverhalen. Dus stuur maar op. Heel veel succes met je veldwerk. Een dikke kus uit suriname van carla oma en gina ( mijn zus)
Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Evert, Marian en Maud

Nou, wij zitten lekker in Oostenrijk!!! Ook een heel avontuur hoor hahaha! Elke keer jezelf inklokken in de gondelliften, sleepliftjes en, echt heeuuul vervelend, op tijd insmeren om niet in de volle zon te verbranden.
Zit je dan in Kaapstad :-).
Maak er maar weer een leuke tijd van; de Amsterdam Arena draait wel effe door zonder jou.
Knuffels en groetekes vanuit Österreich!

Laura

Sjjoooeeeeebbiiiiieeeeedoooeeeebiieeedoooeeebiiieedooeebbdooeeeebdooeoeeeebdiieeeeew!!!!!! JALOERS is alles wat ik kan zeggen. Heerlijk... je straalt helemaal op je foto's!!! Ben blij voor je!!! GENIET!!! Maar ik geloof niet dat je daar geen moeite mee hebt. DOE NORMAAL 2000 mannen???? Dat kunt je niet aan joh.

Heb net een ticket geboekt met mn broer en moeder naar Amerika voor 17 april, voor 2,5 week... Dus geen South-Africa voor mij, had wel echt gewild, maar je vermaakt je ook wel zonder mij zie ik... Ik weet zeker dat ik nog wel eens een kans krijg je op te zoeken. Doe je best, maar geniet vooral van ALLES en IEDEREEN om je heen!!!

Kus en knuffel

Evelyn

Evelyn schrijft:

27 Feb 2008, 22:40

Hey chica in africa,

Wat leuk en goed om ff wat van je te lezen, je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt!
Zo te lezen heb je je draai alweer goed gevonden, gaaf hoor! En nu aan de slag tussen 2000 mannen, doe eens gek he!!!!!
Ik hoop dat je veel info voor je onderzoek krijgt, het begin klinkt goed.

De foto's zien er ook weer mooi uit, echt leuk om te zien wat je meemaakt, mooi huisje enz!

Veel succes met alles, en geniet van alles, maar dat lukt wel he!!!!

Tot mails/sms

Veel liefs eef xxx

Evelyn

Hey ca

heb per ongeluk reactie bij foto geplaatst, maar nu ook bij je berichten geknipt en geplakt.
Slimpie he!!!

xxx eef

Robbert de Zwart

Hey schat,

Mijn reis naar Zuid Afrika is nog even onzeker. Als deze reis wel doorgaat, dan kan ik je 6 april zien in Kaapstad. Spannend... Leuke job inklokken. De beste plek om info te krijgen...

Veel succes!!

Bregje

He carolien,
Lache man om je verhalen te lezen, ik zie je al helemaal gaan met je klokkie tussen de gespierde bouwvakkers!
Leuk man!
Ik begin ook een beetje op gang te komen hier in India, het duurt ff, maar het gaat nu goed met de contacten.
Verder heel veel leuke mensen ontmoet, ook een party-groepje wat ik wel kan gebruiken naast mijn superbezorgde en brave Indiase IT huisgenootjes.. ha ha.

He meissie, superveel plezier, volgens mij geniet je al volop en blijf dat lekker doen!

Groetjes vanuit india! Bregje

willem

Dag Carolientje... klinkt allemaal weer heerlijk als vanouds! Goeie zet dat baantje in het stadion, ben erg benieuwd wat dat voor jou (als insider) opleverd! Keep us opdated en liefs van deze kant.

Marc & Martine

Hey Laiverd. Klinkt als een super leuk en interessant onderzoek, hoop dat de resultaten ook loon naar werken zullen zijn! Australie is the bomb, maar de tijd vliegt veels te snel! Kijk alweer uit naar mijn volgende tripje: ZA! X Kwark en aanhang

Aimo

Hey car, lekker bezig!!! je vermaakt je daar wel. JE word langzamerhand ook een afrikaantje. Je bent meer daar ,dan dat we jouw hier zien.
Hier alles goed, geef gymles 2 dagen in de week.
gaat je goed.

dikke kus aimo

wim lam lion

hai caroline,

bossies en brazzas uit swiet sranang

wim

Jeltje

Klinkt allemaal erg vervelend hoor.......
Zie je in april in Malawi!!!
Mijn telefoonnummer is: +265 5629087

Marjan van Aken

Hoi Carolientje,

Het klinkt goed en avontuurlijk en nu nog tot zinvolle onderzoeksresultaten komen. Spannend! Heel veel succes en natuurlijk genieten!

Dikke kus, marjan

Danielle Raats

Hee Carolien, leuk dit te lezen! Ik zie je al helemaal staan daar bij een hek om die gasten binnen te laten...hihihihi moet je ook zo'n helm op....zal je goed staan! Waarschijnlijk komen alle bouwvakkers ruim op hun werk nu jij daar staat. Anyway, werk ze en veel plezier...ik bedoel, veel plezier en werk ze! Gr.Daan

Alwin

Jo klain, ik sluit me wel een beetje aan bij onze ommus hoor. wat een zinnen braak jij eruit tegenwoordig. De vorige site was alleen maar jihoeoe!! Dat was net even wat makkelijker.
Wij van de mcgaf vinden dit een zorgelijke ontwikkeling, wij zijn bang dat je ons niveau een beetje ontgroeid bent.... wil jij nog wel met ons Stef de stuntpiloot spelen??

Supermooie verhalen verder, ik ben een beetje jaloers maar ik hou je desalnietemin in de gaten!!

Hier ook alles op rolletjes kom net terug van wintersport samen met lang en breed en het was erg warm....

x

Vincent

Dude!
You rock! Klinkt erg goed allemaal. Eindelijk eens een antropologisch onderzoek dat de wereld gaat verrijken! Hoop dat je wat gaat publiceren... doe je een beetje aan Journalistiek? Kun je niet wat bij verdienden door artikelen te schrijven voor e.o.a. website? Leuke column her of der?
Ik ben ff lekker op vakantie in Israel. Ook een erg maf land. Jerusalem natuurlijk fucking holy shit maar daaromheen zit je meteen op de west-bank waar men zo ongeveer in een gevangenis leeft. Je moet door checkpoint charly om in Bethlehem te komen. Zal binnenkort wat pix online hebben en je een berichtje sturen.

Shalom anyway.

En doe de hartelijke groeten aan die super surfbabe Angi I (only) once (unfortunately) met and ate a big burger with. Toevallig vandaag in een fancy joint hier in Tel Aviv ook een burger gegeten en moest nog aan jullie en Long Street denken.

Als Ilse-Marie nog wat inside Djoser Tourleader tricks moet weten, stuur maar door.

Dikke kus. Goed gaan.

Vincent

Elly Werst

Hoi Carolien
wat leuk dat we je verhalen en actie,s weer kunnen lezen,blijven we op de hoogte van alles.
Ik vind het maar stoer hoor wat je allemaal doet, dat durfde wij vroeger niet.
wens je heel veel plezier en pas goed op jezelf (zei een bezorde moeder) doeg xxx van Elly

charlotte

Laat maar komen die mooie verhalen! fijn om te lezen vanuit swollie wood! Dikke kus

Jetje

Hola Chica! Kom ik naar je website in de hoop dat er een berg nieuwe verhalen opstaan... maar nee...

Haha ik begrijp het! Geen nieuws = goed nieuws!!! Elke dag achter de pc zitten is ook niet aantrekkelijk wanneer je lekker naar optredens kan en met je vrienden kan optrekken!!! Als je blijft hé dan kom ik je opzoeken hoor! Surfen wil ik nog steeds leren en you know the life! ;op

Geniet lekker! Je hoort van me!

Kus

Wouter

Hey druktemaker!
Hoest nou, alles goed met de polarisatie? Zoals je ziet ik hou je in de gaten!

PS. mijn nieuws, de box spring is gekocht, fijn he!

Groetjes Ommus

Alwin & Roland !!!

HOI LAIVERD!

Wij zitten hier met zijn tweeen bij de open haard en we dachten even aan je. Lekker aan een bakkie koffie te chillen met Jack Johnson op de achtergrond. EN... dat alles in HAARLEM! Je hebt nu alweer een achterstand met Kiten, want wij gaan gewoon door. Roland zal de volgende les verzorgen!!
Hoest daar met de haaien, alle armpjes nog aanwezig?? Hoest in de Roxy stand?? Hoest met de kerels, nog wat mooie negers gezien??
Tot juni, SWA!
XX Al en Ro

karin van velthooven

heej caroline

weblog doorgekregen van je ma

leuk om je weer te volgen en want een mondvol in je uitleg wat je daar aan onderzoek doet.

heel veel succel en ik kijk uit naar je volgende bericht.

groetjes karin

Linda en Guus

Heeee Caroline!!!! Leuk een berichtje van je te krijgen. Wa

Linda en Guus

Heeee Caroline!!!! Leuk een berichtje van je te krijgen. Wat fantastisch voor je om daar je afstudeeronderzoek uit te voeren. Mooi onderwerp ook en het ziet ernaar uit dat je jezelf daar een prima baantje hebt bezorgd in dat stadion. Guus en ik zijn net terug van onze 3e Australië-reis, dit keer aan de westkust van Australië. Hebben het ongelooflijk naar onze zin gehad, veel moois gezien, heel veel aardige mensen ontmoet en lekker een graadje of 33-34. En dan beland je hier in de 3 graden, da's wel effe wennen. In ieder geval: heerlijk voor je om lekker daar te ziiten en weer zoveel mooie nieuwe ervaringen op te doen. Succes en we volgen je! Linda en Guus

suzanne mulder

Hoi Car,
alles goed met je.... volgens mij gaat het lekker! Fijn dat je nu aan de bak kan en ik wens je heel veel succes aankomende tijd! Met mij gaat allles goed. En ook met onze kleine Casper, hij groeit goed en we zijn enorm aan het genieten.
Kus, je tentmaatje

Ferdinand Admiraal

Hoi, kwam toevallig via google op je website terecht. Zie dat de berichten al wat ouder zijn dus weet niet of je dit nog leest.

Ik ben bezig met de master Culture organization and management op de VU en wil eind januari voor mijn afstudeeronderzoek naar Kaapstad. Ik moet alleen nog een onderzoek bedenken en zag dat jij iets deed gerelateerd aan het wk 2010. Hoop dat ik jou over de mail of telefoon misschien wat vragen mag stellen.

Als je dit nog leest, mijn email adres is ferdinand_admiraal@hotmail.com

Hoop iets van je te horen

geert jansen

ik ben op zoek naar Carla van Mameren,ze heeft in Santpoort gewoond ergenns in de vijftigeren zestiger jaren.
By any chance ?

met vriendelijke groet,

geertjansen@zonnet.nl

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!